04.07. Cinemax2 The Hours 20:30
07.07. Cinemax
Doubt 13:30
Simply Streep – The Meryl Streep Archives.jpg
TOPlist

03.04.2015 RECENZE: Čarovný les je velké sólo pro Streepovou. A pak už jen pád

Do našich kin přichází pohádkový muzikál Čarovný les, za který dostala Meryl Streepová v roli čarodějnice nominaci na Oscara – už devatenáctou ve své kariéře. Zasloužila si ji, přesto film spíše rozčaruje, než čaruje.
V oscarovém retromuzikálu Chicago předvedl režisér Rob Marshall před třinácti lety nádhernou smršť muziky, tance, soustředěné herecké energie, cynického vtipu, něžných nálad, gagů i dramatických okamžiků. Nyní ve stejném žánru, ve filmovém přepisu divadelního muzikálu Čarovný les, místo smršti představil změť. A to je rozdíl. Snímek natočený podle scénáře Jamese Lapina s hudbou Stephena Sondheima připomene svou stavbou výchozí myšlenku Svěrákových Tří bratrů: také propojil do přidaného rámce motivy několika tradičních pohádek. Dětsky naivistické popěvky Jaroslava Uhlíře jsou však nakažlivější a zapamatovatelnější než broadwayské písně a Jan Svěrák nastolil daleko filmovější vyprávění než Marshall, jehož výraz se zhusta blíží snímání v kašírovaných divadelních kulisách.

Hlavně však Čarovný les mění nečekaně žánr a to se mu hrubě nevyplatí. Zprvu se na plátně rozevírá vcelku příjemné, lehounce parodické leporelo, které svede do noční houštiny prokletý pekařský pár toužící po dítěti i za cenu kouzel, chlapce, který se díky kouzelným fazolím vydá až do nebes za obry, Lociku s dlouhými vlasy zavřenou ve věži, tradiční Popelku a zábavně nenasytnou Červenou Karkulku, jíž coby elegantní vlk zkříží cestu Johnny Depp v další ze svých stylizovaných kreací. Aby se dostalo na obě krásky, přidá dva prince, jejichž záměrně přepjatá operetní gesta též prozrazují smysl pro sebeironii. A pochopitelně královnu sestavy Streepovou, která navnadí už v písni zoufalé ženy a své parádní sólo završí ve finále.

Od stromu ke stromu

Vlastně krátce před ním, neboť pak přijde pád a nezůstane kámen na kameni. Mírně potrhlý pohádkový propletenec dlouho plyne docela mile, byť neoslní – kostýmy a výprava zůstaly na Oscarech také jen u nominace a hudba tvoří spíše ozdůbky než součást děje. Posléze v duchu klasických předloh bratří Grimmů přituhuje, krvelační ptáci nebo hadi v mokřinách dodají až hororový nádech, nicméně to je pořád hra podle pravidel, zálibné výrazové tanečky držící se uvnitř.

Jenže pak přijde náhlý úkrok do jiného světa, totální zmatení smyslů od schválnosti záletů po vražednou apokalypsu, která pohádkový svět takřka vylidní a jeho tóninu nadsázky posune k plačtivému melodramatu, vrcholícímu kýčovitě pospolitou písní sirotků na téma, že „nikdo není sám“.

Zákonitosti jevištní stylizace takový kotrmelec unesou, ovšem na plátně působí jako trucovitý dovětek přilepený narychlo z úplně jiného filmu. Nemluvě o tom, že i recese má své podmínky, vylučující sentimentalitu slz, a že popostrkování herců od stromu ke stromu se po dvou hodinách už zajídá.

Čarovný les
USA, 2014,
125 min
Režie: Rob Marshall
Hrají: Anna Kendrick, Johnny Depp, Chris Pine, Emily Blunt, Meryl Streep, Lucy Punch, Mackenzie Mauzy, Christine Baranski, James Corden, Tracey Ullmanová, Frances de la Tour, Tammy Blanchard, Billy Magnussen, Daniel Huttlestone, Lilla Crawford

Fotogalerie
21.02.2017 22:19:54
kabby15